Úpadek šermířských a LH akcí raného středověku

Dovoluji si asi hodně. Raný středověk, bašta LH extremistů, první období, které se u nás takto začalo dělat, je podle mě v úpadku. Dovolím si poznamenat, že to rád dokážu.

Když jsme před lety začínali s Velkou Moravou, po vzoru Wothanova a Bobrova, chtěli jsme, abychom vybudovali něco samostatného. Období, kde se uplatní všechny principy LH a pokud možno zůstane uměřené a pozitivní. Zřejmě to byl cíl nemožný. Proč si to myslím:

  1. dříve byly akce hodně zaměřeny na výměnu poznatků. Pokaždé se člověk inspiroval něčím jiným a něco si pořídil. Dneska jsme však na pomyslné hranici stagnace - lidé si šijí věci ručně, někdy i z ručně tkané látky. No a co dál? A hlavně - proč to dělají? Protože to dělají ti ostatní. Málokdo dneska hledá nové informace, nové postupy.
  2. vyrábějí se věci, protože je mají ostatní. Lamelové zbroje, thorova kladiva, vikingské stany, kožešinové čapky, to všechno jsou věci, které si pořizuje kde kdo bez logické a historické návaznosti. Máme toho asi tisíckrát tolik, než bylo tehdy, a důvodem není ani bezpečnost, ani zdraví. Jen a pouhý rozmar. Máme asi dva nálezy kožených lamelovek z vikingského prostředí, které podle hrobových výbav asi ani nepatřily vikingům (oprava dle Bobra – ani to prý ne, jen kovové). Co ale běhá po loukách dneska! Nemáme, pokud vím, jediný nález kožešinou lemované čapky. Kdysi jsme si jich pár vyrobili jako spekulaci podle pozdějších pramenů - dneska je to norma. Kolik lidí dneska nosí kožešinu přes ramena, aby vypadali, že nějaká ramena mají. Zlo.
  3. hromadíme nesmysly. V zásadě se jedná o takový pseudohistorický kemp, kam přijedou obrovské vozy a vozíky, vyloží se trůny, stoly, haldy desek a truhel a začne se s budováním osady. Kdo nechce vypadat jako chudý příbuzný, musí na tuto hru také přistoupit. Když jsme se jednou na althing sbalili stylem "jen to nejnutnější", měli jsme každý jeden kostým, pár náhradních kousků, jednu deku, jednu kůži, jednu misku a dohromady jeden stan. To byla dobovost. To, co předvádíme nyní, je jen o málo menší historická lež, než chodit v sandálech.
  4. přinášíme na akce dnešní potřeby a spory. Pseudopohani na akcích nadávají na křesťanství tam, kde by jejich postavy byly křesťany nebo by si to alespoň vůči svému knížeti nikdy nedovolili kritizovat. Kdo kdy viděl zapalování křížů? Spousta LHčkářů jsou také svého druhu náckové, mezi slovany i vikingy. Nemluvím o vlastenectví a pýše na své kořeny (u vikingů na cizí kořeny), to je zcela v pořádku. Přibývá však lidí, kteří jsou přes čáru.
  5. všechny akce jsou stejné a většinou nestojí za moc. V pátek se přijede, vybalí ten kemp, pak se všichni nalijou, pokřikují "odin" a "veles", pak je nácvik, trapná bitva a pak se všichni zase nalijou. V neděli to sbalíme a víkend pryč. Co nového to člověku dává? Proč se nesejdeme prostě jen někde v hospodě a nenalijeme se? Kde je ta přidaná hodnota, kterou mají jiné akce (například u Dvora Královny Rejčky jsou to přednášky na májovém sněmu a cca šestihodinový turnaj, prokládaný spoustou kratochvílí na Turnaji). Přitom to jde, důkazem je třeba předloňský Čas vlků, kde byla bitva, jíž ale předcházela vyčerpávající a nápaditá soutěž v 6 disciplinách, plynule zasazená do příběhu. Bitvy nejsou o tom, aby si pořadatelská skupina, respektive její členové, alespoň jednou za sezonu zaveleli v bitvě.
  6. hromadí se malinké skupiny a každá by chtěla vlastní akci. Dochází k rozmělnění úsilí. Každý si dělá na svém písečku, každý hledá svou cestu a opakuje nezdary těch, co to dělali předtím. Necení se příslušnost k týmu, ale individualita, jakkoliv špatná.

No, to je vše, co mě zhruba napadá. Je to strašlivá stagnace. RS přitahuje lidi z jiných období a z fantasy, aniž by tito lidé byli jakýmkoliv přínosem. Jedou tam ne proto, aby něco ukázali, ale proto, že to tam je dobré a možná je tam pustí. Zatím to funguje, protože to je dobrá příležitost potkat se s přáteli. Ale čím méně budeme mít času, tím více si budeme akce vybírat. Čím více si budeme muset vybírat, tím více budou jezdit právě ti, o nichž mluvím. A tím méně budeme jezdit.

Argument proti tomu je ten, že to děláme pro diváky. To ale není pravda - málokdo z nás si vybral LH, aby ho dělal pro diváky. Scénika je pro diváky, z čeho mám tuniku divák nepozná. K čemu je divák - abychom mu ukázali, jak to bylo? Tak bychom to měli dělat správně a ne mít tenkou prošívku, přilbu z knížecího hrobu z polska, thorovo kladivo a francký meč. Neměli bychom jim ukázat tlupu vulgárních otrhanců. A pokud to primárně pro diváky neděláme, proč je tam mít? Musíme mít kvůli tomu nácvik, bitvu, chodí nám po táboře - proč? Aby se zaplatilo trochu jídla? Každý má na tu trochu jídla, co za víkend sní. Nemusím dělat za hostinu nebo jen za guláš celý den někomu divadlo. Diváci podle mě nejsou argument ani proč to vůbec dělat, natož proč to dělat špatně a tvářit se, že to vlastně jinak nejde...

Něco by se podle mě mělo změnit. Ještě nevím co. Snad stále přitvrzovat na podmínkách. Nebát se někoho vyhodit z akce. Pořadatelé by měli být tvrdí hlavně na sebe a snažit se poskytnou účastníkům důvod přijet...ne peníze nebo jídlo, ale něco zajímavého, co využije potenciál té akce, něco, co doma není - lepší dobývání, veliký trh, zajímavý workshop, soutěž nebo přednášku. Cokoliv, aby bitvy nebyly navždycky jen o chlastu a napodobování vybavení. Protože tak už to kdysi bylo a od toho jsme se chtěli posunout dál. Ale možná se pletu a mluví ze mě stařecká senilita:-)

Autor: Kain
Edited by: wolf

Kategorie

Boza Po, 07/16/2012 - 12:58

Ahoj Kaine,
1. Nesouhlasím - ano, pokud už jsem na určité úrovni (nechám stranou jak ji definovat), chápu, že mi akce nic nového nepřinášejí. Jenže kromě "staré gardy" jsou to právě "nováčci", kteří mají tímto možnost se někde v reálu inspirovat, promluvit si s lidmi kteří je inspirují  a natáhnout nové poznatky. Když to přeženu, tak pokud se nebudou žádné rozumné akce konat, tak se budeme potkávat jenom tady na fóru. Je to samozřejmě možné a do určité míry je to logický proces (málokdo vydrží u jednoho hobby třicet let). 
Na druhou stranu, přišlo by mi to škoda - ne všechno vyčteš z knih a já i ty jsme byli něčím nebo někým na začátku inspirováni. Co je kritické a sám jsem si to dlouho nepřipouštěl: je ohromně těžké udržet onu laťku "role model" - protože dneska jsme to my (ty, já, další lidi), u koho se ostatní učí.
2. Rozhodně souhlas
3. Částečně souhlas. Pokud se akce koná  v nějakém hradišti a scénář je založen na jeho dobývání (ergo, hradiště bylo už nějakou dobu před útokem obsazeno), tak mi to nevadí. Pokud se akce koná na "zeleném drnu", tak ano, imitovat osadu je blbost.
4. Nesetkal jsem s se tím, ale rozumím co myslíš.
5. Nemůžu se vyjádřit, jezdím teďka málo. Na druhou stranu, přijde mi že je to spojená nádoba s "nespokojeností č. 1"
6. Nesouhlasím - respektive, nárůst akcí mi přide jako logická  věc a sama o sobě mi nevadí - pokud někomu nevyhovuje akce XYZ, protože je buďto moc tvrdá, nebo moc měkká, tak ho logicky napadne, že si udělá vlastní. Pak už je to ovšem o tom, zda se vůbec najde někdo kdo jim řekne "děláte to blbě, nepřijedu". Jinak řečeno, pokud stávající akce stojí za prd (a pořadatelům to nevadí a za poslední tři roky pro změnu nic neudělali), jediná rozumná cesta je tam prostě nejezdit a jezdit jinam. Jenže pokud nebude existovat podhoubí pro "jinam", tak nebude možné jezdit nikam. Proto mi nové akce nevadí - časem některé z nich zaniknou, některé se s pomocí Boží vyprofilují a nahradí ty co jsou dneska "tradiční".

wothan St, 07/18/2012 - 17:11

S něčím v Kainově příspěvku souhlasím s něčím ne asi jako Boža.

Obecně mi přijde že vzniká jakási subkultura odtržená od historie. To samozřejmě může být i naše pojetí, ale to o čem mluvím už delší čas jsou lidé, kteří sice mají (nebo vyrábí) řemeslně dobře zpracované repliky zbraní, zbrojí nebo oděvů, nástrojů aj. ale když to přeženu, originál nikdy neviděli a ani jim to nevadí. Dobrý řemeslník udělá cokoli, ale když je člověk líný si sehnat podklady je to o ničem. Takže místo aby se lidé pinožili po muzeích, knihovnách, antikách aj. Četli, studovali texty, fotky aj. sedí na zadku u kompu (v lepším případě aspoň prolejzají net) a kopírují to co mají na sobě jiní - buď pro to že jim nekriticky věří, nebo pro to že se jim to "prostě líbí". Když se někdo ve forech ptá po řemeslnících, kteří by vyrobili kupříkladu meč - většina lidí neukáže fotku (nebo perovku) originálu, případně popis a označení z běžně respektované typologie (cože je to typocoto?) ale repliku, často ne zrovna dobrou, s tím že chtějí "něco jako tohle". Společně s tím kritizovaným kempingem vzniká taková nějaká malebná, ale podle mne od historie se vzdalující představa "historie" - spíše kvalitně řemeslně zvládnuté fantasy. Když jsem se procházel po Libušíně, myslím že historii jsou v táboření mnohem blíž žoldnéři z 15.st. než celé RS.

Jinak třeba mě diváci nevadí a i když nejsem scénik apriori mi nevadí předvádět lidem něco z historie. Spíš je to zátěž na organizaci, bez které se občas taky rád obejdu. Naše akce původně vznikla pro to abychom si přivydělali na stavbu a provoz skanzenu - to se posledních pár sezón díky počasí, krizi aj. moc nedaří, ale další takový rozměr je právě ukazovat lidem že taky existovalo něco jako 12.st., že i tehdy se muselo nějak žít (přece jen dělat život a řemesla v pevném zázemí je snazší a logičtější než na zelené louce), bavit se, bojovat aj. Taky se snažíme odprezentovat lidem co jsme na hradišti dokázali nového (popřípadě co jsme kde zbourali) apod.
Ohledně bodu 4 - naprostý souhlas. Je to svým způsobem podobné pokřivování historie jako v bodu jedna, ale tam kde se pohybuji k tomu naštěstí zase tolik nedochází. Na druhou stranu mne to odrazuje dělat starší období i kdybych na to měl čas.

Ohledně posledního bodu - tady mám trochu rozporuplné pocity. Chápu že další skupiny nebo akce často vznikají z nespokojenosti se stávajícím stavem ve skupině nebo stavem tradičních akcí aj. Někdy je zřejmě nemožné najít kompromis a to tím hůř čím více lidí se na něm musí shodnout. Potud si myslím že každý by měl mít právo na to zkusit si co to obnáší. Na druhou stranu ale chápu co myslí Kain tím štěpením a je fakt že s větším počtem dobře organizovaných lidí se toho dá dokázat mnohem víc. Jako zářný příklad vidím u nás Antiku - římanů je obecně málo a přesto místo aby nováčci posilovali stávající skupiny nebo aby se trend vyvíjel ve spolčování a sdružování v rámci rekonstrukcí původních jednotek (to už je taky spíš KVH) si vytváří další a další (třeba pro to že se jim nelíbí regule nebo přístup) - jenže pak nikdo není schopen postavit tolik lidí aby to pořádně vypadalo a to je podle mne velká škoda.
Co se týče akcí - pro nás je strašný zápřah táhnout akce 14 let. Nakonec to unaví i otrlé, zvláště když přínos pro skanzen je dost hubený. Jenže třeba my představujeme právě to poměrně vzácné (v tom smyslu že v rámci RS stojíme mimo mainstream) podhoubí pro 12.st.na které se nabalují další a myslím, že nebýt naší každoroční akce, spousta lidí by románce vůbec nedělala a přeorientovala se na jiná období nebo se toho vybavení zbavila, takže při nějaké pauze by bylo obtížné navazovat. Proto bych třeba větší počet akcí i lidí primárně zaměřených na 12.st. vnímal jako přínos, ne jako konkurenci. Ostatně srovnávání tlačí lidi kupředu. Obecně to souvisí s tím, že když někdo dělá nějaké období, rád by to někde použil a pokud těch příležitostí je málo, nakonec rezignuje a začne se poohlížet po jiném období nebo po úplně jiném hobby a to je často škoda. Spoustu lidí každodenní život ani řemesla moc nezajímá, ale zajímá je vojenství - pro ty je logicky jediné vyžití bitva (jedno jestli pro diváky nebo soukromá).

Rab So, 07/21/2012 - 23:56

Proč se málem omlouváš, že si snad hodně dovoluješ? To je totiž jeden z důvodů, proč je situace taková! Protože málokdo dokáže narovinu říci oněm „problémovým“, aby táhli do ...háje zelenýho. Všichni jsou totiž kamarádi, vzájemně se poplácávající po ramenou a honící si svá ega. Vliv na popsané chování lidí má především jejich věk – mládí se potřebuje začlenit do nějaké party, kde si parťáci mohou vzájemně posilovat sebevědomí. Též inteligenční a vzdělanostní úroveň – tupé ovce také jen žerou, pijí a vylučují. Další je celková nálada společnosti, která chce především konzumovat, bavit se, nikoliv něco sama tvořit. Přesně to vidím na budování našeho „Zeměráje“. Sice chápu, že se náš záměr nebo má osoba nemusí líbit každému, ale za celou dobu projevili zájem přijet se alespoň podívat jen dva lidé z LH okruhu! Přitom se tu nabízí tolik možností, nových alternativ, je tu tolik inspirativního prostoru, a přesto se doteď nikdo s ničím neozval. Mně to sice nevadí, máme svoje záměry, jen mi je to ve vztahu k LH scéně líto...

Knecht Po, 07/23/2012 - 19:43

Kaine, už jsme se o tom spolu mnohokrát bavili, takže víš že mi mluvíš z duše. Naprosto souhlasím. 
Akce se změnily v nepříliš lákavé chlastačky s nepříliš zajímavými lidmi. Těch pár výjimek v tom zaniká. Na akcích jsou lidi, kterých si vážím a s kterými si rád popovídám, ovšem naprostá většina účastníků se tam přijede jen ožrat. Celkem to chápu u začínajících mladších členů, kteří se tam přijedou vybít a trochu se urvat ze řetězu (nakonec sám jsem si tím obdobím prošel), ovšem všichni víme, že je tu celá řada osob, které už se na tohle vymlouvat nemůžou a stejně nic jiného neprovozují. 
Dělat cokoli pro diváky už mi je dávno ukradené, ze dvou důvodů. Prvním je skutečnost, že 99% diváků se tam nepříjíždí nijak poučit, ale pobavit. Kdyby nebyla bitva, jeli by se "bavit" okružní cestou po hypermarketech nebo na závody motorek nebo nějakou jinou volovinou. Naše akce jsou pro ně prostě jen drobné vytržení z konzumní nudy a možnost se pobavit nad nezdary a šrámy těch blbečků v trapných hadrech. Druhým důvodem je to, že LH je pro diváka nesmírně nezajímavá a nudná. Daleko radši se podívají na nesmyslně oděného pseudovikinga na vyřezávané africké sedačce, než na týpka ve fádní ručně tkané košili, krčícího se pod přístřeškem z větví a snažícího se vykřesat oheň. Strávil jsme několik sezon ztvárňováním toho druhého případu a vím o čem mluvím. 
Sám jsem situací v raném středověku naprosto zhnusen a jen moje náklonnost a profesní zájem o tohle období mě zdržují od toho, abych prodal zbytek výstroje a dal tomu definitivně sbohem - k čemuž nakonec stejně nejspíš dojdu. Před lety když se s Velkou Moravou začínalo jsem byl spolu s tebou mezi prvními kdo se pokusili to realizovat a dal jsem téhle činnosti několik let života. Žral jsem to opravdu hodně, zasadil se o některé věci jako útlum (nikoli bohužel zánik) štítových puklic u Slovanů a pár dalších nesmyslů, na požádání zásoboval lidi informacemi a obrázky nálezů, radil, pomáhal, vyráběl, ukazoval, přesvědčoval. Nicméně to buď většinu tupého stáda nezajímalo, nebo jsem neřval dost nahlas. Zpětně můžu říct, že to za to nestálo. Zažil jsem cca 5 akcí, na které opravdu rád vzpomínám. Což dává méně než 1 dobrou akci za rok. 
Když se mě poslední dva roky lidi ptali jestli jedu tam nebo onam, obvykle jsem odpovídal slovy: "No rád bych, ale nechce se mi." Což přesně vystihuje můj postoj k tomuto období. Období se mi líbí a rád bych se mu věnoval, ale naprosto to kazí způsob jakým se akce provozují a lidi kteří se k této době nabalili. 
Nemá cenu abych tu dál prakticky kopíroval to cos napsal ty, takže tím bych asi skončil.
 

sam-čeledrag Út, 08/28/2012 - 11:14

Kaine musím říci, že je to rozhodně zajímavý postřeh a doplnil bych k tomu jednu důležitou věc, kterou dle mě neříkáš dost nahlas. Důvod proč se tohle děje není z lenosti lidí, kteří nechtějí nic vymýšlet a jen přebírají. Myslím, že velká část lidí dělající RS nechtějí být být unifikováni, ale problém je mnohdy v organizátorech tvářících se jako odborníci a všehoznalci.
Jeden nejmenovaný pseudoarcheolog tvářící se všehoznalsky nadělá v tomhle víc škody než užitku. Pak se není čemu divit, že lidé mají strach přijít s něčím novým něco nového vyhledat, protože, když s tím přijdou mají strach, že na akci nebudou vpuštěni i když si to udělali podle nálezu, který ovšem dotyčný nezná. Je jedno, že to člověk může doložit protože, pan guru má větší slovo a neumí azbuku ve, které je nález popsán. Pak se není čemu divit, že lidé raději sází na jistotu a je přelamelováno atd., protože to se nosí, pan guru to zná a nehrozí riziko dohadování se s volem.
Sám jsem historik se zaměřením na 19. a 20. století východ, ale i když mě amaterští historičtí nadšenci někdy serou nedovolil bych si usurpovat patent na pravdu ani v oblasti, která je mém zaměření. Tudíž bylo by dobré zamést si před vlastním prahem a říct si, že za stagnaci do jisté míry mohou často přemoudřelí organizátoři jenž nejsou ochotni dál se nechat posunout a poučit i od těch jenž nejsou „guru“.